صبح دوشنبه مجلس دوازدهم به‌صورت رسمی با پیام رهبرمعظم‌انقلاب و با حضور سران قوا و ریاست هیات رئیسه سنی آغاز به‌کار کرد؛ مجلس که آیین افتتاحیه آن بیش‌از هر چیز تحت‌تاثیر سانحه اخیر بالگرد رئیس‌جمهور شهید ایران و همراهان شهیدش بود.

مجلس دوازدهم

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت آغازبه‌کار مجلس دوازدهم به تبیین ۱۲ نکته و توصیه راهبردی خطاب به نمایندگان این دوره پرداختند؛ نکاتی که راهگشای شکل‌گیری «مجلس تراز» خواهد بود و می‌تواند گره‌ بسیاری از مشکلات کشور را بگشاید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درحالی بر ضرورت «آرامش‌بخش» و «امیدآفرین» بودن مجلس تاکید کردند که بررسی پیام‌های ایشان در سرآغاز تشکیل ۹ دوره اخیر مجلس شورای‌اسلامی (از مجلس چهارم تاکنون) نمودار تعیین خط مشی‌های اساسی است که «همدلی قوا»، «قانون‌گذاری راهبردی» و «پرهیز از مجادلات سیاسی» از مهم‌ترین محورهای آن است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

۱

همدلی با سایر قوا

تعداد تکرار توصیه: ۸ مرتبه

پیام به مجلس چهارم: انجام وظیفه مهم ترسیم نقشه راه دولت در اداره کشور جز با حمایت از دولت و تعاون و یکرنگی با آن میسر نیست. (۷ خردادماه ۱۳۷۱)

پیام به مجلس پنجم: مجلس بر حسب طبیعت خود دارای رابطه‌ایی نزدیک و مهم با دولت است. تنظیم صحیح این رابطه، از مهم‌ترین کارهای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است. (۱۱ خردادماه ۱۳۷۵)

پیام به مجلس ششم: همکاری‌ دلسوزانه‌ با قوای‌ دیگر و کمک‌ به‌ پیشرفت‌ برنامه‌ توسعه‌ که‌ اکنون‌ دستورکار قوه‌ مجریه‌ است، فصل‌ مهمی‌ از وظایف‌ مجلس‌ است. (۶ خردادماه ۱۳۷۹)

پیام به مجلس هفتم: ارتباط منطقی با قوای دیگر بر پایه همکاری و همدلی، وظیفه ی مهم دیگر مجلس است. (۶ خردادماه ۱۳۸۳)

پیام به مجلس هشتم: دو عنصر «نظارت» و «همکاری صمیمانه» ‌ در تعامل با قوای دیگر باید دو بخش تفکیک‌ناپذیر باشند. (۷ خردادماه ۱۳۸۷)

پیام به مجلس نهم: همکاری حقیقی و صمیمی با قوای دیگر دارای سهم تعیین‌کننده در اتحاد ملی است. (۷ خردادماه ۱۳۹۱)

پیام به مجلس یازدهم: تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضاییه، از توصیه‌های اینجانب به شما نمایندگان ملت است. (۷ خردادماه ۱۳۹۹)

پیام به مجلس دوازدهم: تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه‌ مقننه، به تحقق همه‌ ویژگی‌های یک مجلس تراز کمک خواهد کرد. (۶ خردادماه ۱۴۰۳)

۲

آرامش بخشی و امیدآفرینی

تعداد تکرار توصیه: ۶ مرتبه

پیام به مجلس چهارم: مجلس، فراهم آمده خون مقدس شهدا و محصول مجاهدت‌های عظیم ملت و یکی از نقاط امید روشن برای آحاد مردم است. (۷ خردادماه ۱۳۷۱)

پیام به مجلس پنجم: ابتکار و نوآوری در پیشنهادها و طرحها مایه‌ی پیشرفت است. ولی همه‌ی اینها باید در محیطی سالم و آرام و به دور از تشنج و پیراسته از کارهای غیراخلاقی باشد. (۱۱ خردادماه ۱۳۷۵)

پیام به مجلس ششم: محسوس‌ترین‌ و نقدترین‌ هدیه‌ نمایندگان‌ به‌ مردمی‌ که‌ آنان‌ را به‌ مجلس‌ فرستاده‌اند، آن‌ است‌ که‌ با منش‌ و گفتار خود، امید و نشاط و آرامش‌ را بر فضای‌ عمومی‌ کشور حاکم‌ سازند. (۶ خردادماه ۱۳۷۹)

پیام به مجلس هفتم: گفتار و عمل نمایندگان باید یکپارچگی ملت، عزت ملی، ایمان و امید و تلاش، بیداری و آگاهی، اخلاق و فضیلت و آزادگی و عزم و اراده پولادین را برای کشور به ارمغان آورد. (۶ خردادماه ۱۳۸۳)

پیام به مجلس یازدهم: مجلس، نقطه‌ امید مردم و نقطه‌ اتکای مجریان و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود. (۷ خردادماه ۱۳۹۹)

پیام به مجلس دوازدهم: مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. (۶ خردادماه ۱۴۰۳)

۳

پرهیز از مجادلات مضر سیاسی

تعداد تکرار توصیه: ۷ مرتبه

پیام به مجلس چهارم: نمایندگان باید پاسخگوی رأی اعتمادی که بر اعضاء دولت می‌دهند باشند. با این حال کارشکنی و فتنه گری و اغراء به جهل از هیچکس قابل قبول نیست. (۷ خردادماه ۱۳۷۱)

پیام به مجلس پنجم: هر حرکت و گفتار و نطقی در مجلس که به دودستگی و اختلاف یا تشویش اذهان مردم بینجامد، کاری برخلاف طبیعت و جهت مجلس شورای اسلامی است. (۱۱ خردادماه ۱۳۷۵)

پیام به مجلس ششم: خطای‌ بزرگ‌ آن‌ است‌ که‌ خواسته‌های‌ جناحی‌ و حزبی‌ و شخصی‌ به‌ جای‌ مصالح‌ ملی‌ بنشیند. (۶ خردادماه ۱۳۷۹)

پیام به مجلس هفتم: هر گفتار و کرداری که به فرسایش نظام و بر افروختن چالش‌های جناحی بینجامد، مخالف وظیفه نمایندگی است. (۶ خردادماه ۱۳۸۳)

پیام به مجلس دهم: نمایندگان محترم را از سرگرم شدن به زائده‌های جناحی و غالب ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی برحذر می‌دارم. (۸ خردادماه ۱۳۹۵)

پیام به مجلس یازدهم: آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیان‌بار یا وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی و امثال آن است. (۷ خردادماه ۱۳۹۹)

پیام به مجلس دوازدهم: مسابقات بی‌فایده‌ رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیت را به خود مصروف نسازد. (۶ خردادماه ۱۴۰۳)

۴

نگاه کلان به مسائل کشور

تعداد تکرار توصیه: ۷ مرتبه

پیام به مجلس چهارم: نمایندگان را به مقدم داشتن مصالح کشور و مردم بر مصالح شخصی و گروهی توصیه می‌کنم. (۷ خردادماه ۱۳۷۱)

پیام به مجلس پنجم: اینجا همه برای پیشرفت ایران اسلامی و سربلندی و پیروزی نظام پرافتخار جمهوری اسلامی مجاهدت می‌کنند. (۱۱ خردادماه ۱۳۷۵)

پیام به مجلس ششم: مشکلات‌ عمومی‌تر، محسوس‌تر، مرارتبارتر را باید جست‌ و به‌ رفع‌ آنها همت‌ گماشت. (۶ خردادماه ۱۳۷۹)

پیام به مجلس هفتم: نگاه ملی به همه قوانین و برنامه‌های مصوب مجلس، وظیفه عموم نمایندگان است. (۶ خردادماه ۱۳۸۳)

پیام به مجلس هشتم: قانون باید با نگاه بلندمدت، ‌ دارای گستره‌ای هرچه پهناورتر و قابل ماندگاری باشد. (۷ خردادماه ۱۳۸۷)

پیام به مجلس نهم: در دهه‌ پیشرفت و عدالت، همه‌ قوانین باید نگاه بلندمدت، گستره‌ای هرچه طولانی‌تر و پهناورتر داشته باشد. (۷ خردادماه ۱۳۹۱)

پیام به مجلس دوازدهم: پیگیری مسائل حوزه‌ انتخابیه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد. (۶ خردادماه ۱۴۰۳)

۵

درنظر گرفتن ملاحظات بودجه در تصویب قوانین

تعداد تکرار توصیه: ۲ مرتبه

پیام به مجلس چهارم: هرچه دقت و سنجیدگی در کار قانونگذاری بیشتر باشد، گره‌گشایی در کار اجرا، ممکن‌تر خواهد شد. (۷ خردادماه ۱۳۷۱)

پیام به مجلس دوازدهم: از تصویب طرح‌های آبادانی به‌صورت افراطی و بیرون از حد طاقت بودجه‌ عمرانی پرهیز شود. (۶ خردادماه ۱۴۰۳)

۶

رعایت فضیلت‌های اخلاقی

تعداد تکرار توصیه: ۷ مرتبه

پیام به مجلس چهارم: برادران و خواهران نماینده را به رعایت تقوا، توجه به معنویت و اخلاق و عبادت، و بی اعتنایی به تشریفات زاید و تجملات اسراف‌آمیز و بر حذر بودن از وسوسه شیطان و اغوای نفس اماره توصیه می‌کنم. (۷ خردادماه ۱۳۷۱)

پیام به مجلس پنجم: همه‌ برادران و خواهران نماینده را به رعایت تقوا و بی‌اعتنایی به زخارف دنیا توصیه می‌کنم. (۱۱ خردادماه ۱۳۷۵)

پیام به مجلس هفتم: گفتار و عمل نمایندگان مردم باید یکپارچگی ملت، بیداری و آگاهی، اخلاق و فضیلت و آزادگی و عزم و اراده پولادین را برای کشور به ارمغان آورد. (۶ خردادماه ۱۳۸۳)

پیام به مجلس هشتم: همه باید بشدت مراقب خویش باشیم و دوره‌ مسئولیت خود را، حسنه‌ای ماندگار و نه سیئه‌ای دامنگیر، بسازیم. (۷ خردادماه ۱۳۸۷)

پیام به مجلس دهم: نمایندگان را به توکل و حُسن‌ظن به وعده‌های خداوند قادر و استقامت در صراط مستقیم الهی توصیه می‌کنم. (۸ خردادماه ۱۳۹۵)

پیام به مجلس یازدهم: تأکید اینجانب بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حب و بغض‌های شخصی و جناحی است. (۷ خردادماه ۱۳۹۹)

پیام به مجلس دوازدهم: رعایت فضیلت‌های اخلاقی در عرصه چالش‌های سیاسی و رقابت‌های مشروع اهمیت بیشتر می‌یابد. (۶ خردادماه ۱۴۰۳)

۷

پرهیز از اشرافی‌گری

تعداد تکرار توصیه: ۵ مرتبه

پیام به مجلس چهارم: برادران و خواهران نماینده را به بی‌اعتنایی به تشریفات زاید و تجملات اسراف‌آمیز توصیه می‌کنم. (۷ خردادماه ۱۳۷۱)

پیام به مجلس پنجم: همه‌ برادران و خواهران نماینده را به بی‌اعتنایی به زخارف دنیا و برحذر بودن خود از تکبر و غفلت و اسراف و انحراف توصیه می‌کنم. (۱۱ خردادماه ۱۳۷۵)

پیام به مجلس ششم: نماینده‌ای‌ از همت‌ و نظر بلند برخوردار است‌ که‌ از صف‌ صدرنشینان‌ و برخورداران‌ عبور کرده، خود را به‌ دورافتادگان‌ و کوته‌دستان‌ برساند. (۶ خردادماه ۱۳۷۹)

پیام به مجلس هفتم: ساده‌زیستی و پرهیز از اسراف و پرهیز از هزینه‌کردن بیت المال در امور شخصی و غیرضروری، شرط لازم برای حفظ پیوند حقیقی با مردم است. (۶ خردادماه ۱۳۸۳)

پیام به مجلس هشتم: خوی اشرافی و گرایش به اسراف و طعمه انگاشتن این مسئولیت، بلای بزرگی است. (۷ خردادماه ۱۳۸۷)

۸

توجه ویژه به اولویت‌های کشور

تعداد تکرار توصیه: ۵ مرتبه

پیام به مجلس پنجم: جهت‌گیری کلی مجلس باید در سمت‌وسوی هدف‌ها، شعارها و ارزش‌های متعالی اسلام باشد. (۱۱ خردادماه ۱۳۷۵)

پیام به مجلس ششم: در میان‌ گرفتاری‌ها و مشکلات‌ عمومی، شناخت‌ فوریت‌ها و اولویت‌ها، هنر بزرگ‌ مجلس‌ است. ۶ خردادماه ۱۳۷۹)

پیام به مجلس هفتم: نیازها و مطالبات حقیقی مردم را می‌شناسید؛ اشتغال، مبارزه با فساد مالی، زدودن محرومیت از مناطق محروم، مهار تورم و مقابله با گرانی و... نیازهای موهوم و ساخته دست تبلیغاتچی‌های بیگانه و بدخواه، نباید به‌جای این خواسته‌های حقیقی بنشیند. (۶ خردادماه ۱۳۸۳)

پیام به مجلس دهم: تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاوم با همه‌ الزامات قطعی آن و نیز تلاش مجدانه برای گسترش و ژرف‌سازی فرهنگ‌اسلامی، دو اولویت فوری کنونی است. (۸ خردادماه ۱۳۹۵)

پیام به مجلس یازدهم: درحال‌حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویت‌های کشور است. (۷ خردادماه ۱۳۹۹)

۹

قانون‌نویسی کارشناسی

تعداد تکرار توصیه: ۴ مرتبه

پیام به مجلس چهارم: هرچه دقت و سنجیدگی و به‌کار گرفتن دانش و اطلاعات در کار قانونگذاری بیشتر باشد، پیشرفت و موفقیت ممکن‌تر خواهد شد. (۷ خردادماه ۱۳۷۱)

پیام به مجلس هشتم: هنر قانون‌نویسی و قانون‌گذاری، از برترین‌های نمایندگی است. (۷ خردادماه ۱۳۸۷)

پیام به مجلس یازدهم: نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویت‌های کشور و با کارشناسی و با حضور فعال و منظم وظیفه‌ قانونگذاری را انجام دهند. (۷ خردادماه ۱۳۹۹)

پیام به مجلس دوازدهم: از تصویب طرح‌های آبادانی به‌صورت افراطی و بیرون از حد طاقت بودجه‌ عمرانی پرهیز شود. (۶ خردادماه ۱۴۰۳)

کد خبر 855476
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha